Monday, April 27, 2009

Kerna Kasihku Pada Mu !

Surau tempat ana belajar bahasa arab di Kubang Kerian.
Nampak usang tapi penuh dengan barakah.


Pada minggu lepas ana mengambil peluang untuk balik ke rumah (Kelantan) dan alhamdulillah dapat menyambung kembali pengajian Bahasa Arab di Kubang Kerian yang agak lama tertinggal. Setelah agak lama tidak ke kelas rasa-rasa macam mahu berhenti terus saja memandangkan banyak tanggungjawab yang perlu dipikul di institut dan bebanan kerja yang bertimbun-timbun. Namun rasa sayang kepada pengajian bahasa arab ini menjadikan ana terus ke kelas biarpun perjalanannya sangat jauh dan bayarannya juga amat mahal. Bagi ana ilmu bahasa arab ini lebih berharga daripada wang ringgit sedangkan duit boleh didapati di mana-mana. Lagipun kaedah pengajaran bahasa arab yang dipelajari di sini jauh berbeza dengan tempat lain kerana ianya sangat mudah difahami dan pelajarannya mudah diingati tanpa menghafal sepatah perkataan pun.

Buku 3 Durus Al-Lughati AL-Arabiah

Pelajaran Pertama... Syukur

Kehadiran ke kelas pada pagi sabtu itu tidak sia-sia kerana Ust Taha telah mula mengajar buku baru iaitu buku 3. Alhamdulilah berkat pengajarannya, baru ana faham beberapa pelajaran yang ana pernah baca sendiri-sendiri sebelum ni tapi tak faham-faham. Untuk pengetahuan sahabat-sahabat, sebelum belajar buku 3 ni, semua pelajar harus menguasai kaedah buku 1 dan buku 2 Durus Al-Lughati AL-Arabiah terlebih dahulu. Malah perlu menghabiskan 2 buah buku latihan berkaitan dengan buku 1 dan buku 2 Durus Al-Lughati AL-Arabiah.

Ini lah Guru ana Ust Taha Abdullah. Seorang warga Amerika yang telah memeluk Islam 20 tahun dahulu. Pernah menuntut di Universiti Islam Madinah dan seorang pakar dalam bahasa arab di Kubang Kerian.


Antara rakan-rakan seperguruan En. Alawi (bekas wartawan) dan En Zaidi seorang jurutera.


Ust Taha Abdullah sedang menerangkan kaedah bahasa arab yang baru. Seronok betul..=)

0 comments:

 
Fikrah Seorang Mursyid. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.