Thursday, February 4, 2010

Mulakan Segala Pekerjaan Dengan Basmalah



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ  

Di dalam al-Quran terdapat 114 surah. Semua surah dimulakan dengan lafaz basmalah kecuali surah at-Taubah. Hal ini menunjukkan bahawa tiap-tiap surah itu merupakan pemberian rahmat daripada Tuhan yang bersifat RAHMAN (pemberi rahmat) dan bersifat RAHIM ( sifat penyantun ). 


Sebenarnya keadaan ini menunjukkan bahawa Allah menyuruh kita memulai segala pekerjaan kita yang baik dengan membaca lafaz basmalah supaya pekerjaan kita itu sempurna dan diberkati.


Beberapa hadith menunjukkan bahawa tiap-tiap pekerjaan yang tidak dimulai dengan basmalah tidak akan sempuna kecuali jika ketika melakukan pekerjaan yang hina seperti istinja' dan menyapu sampah dan sebagainya. 

Membaca basmalah pada tiap-tiap permulaan pekerjaan seperti ketika mula makan, berniaga, belajar, mengarang , bersetubuh, akan menghasilkan berkat dan pertolongan daripada Allah.


Memulakan tiap-tiap permulaan pekerjaan dengan basmalah juga akan mengingatkan kita bahawa pekerjaan yang hendak dilakukan itu haruslah sesuai dengan syariat Allah dan akan menjadikan suasana kebersamaan kepada Allah sepanjang melakukan perkerjaan tersebut.


Semoga kita semua dapat mengamalkan bacaan basmalah pada setiap permulaan pekerjaan kita.

0 comments:

 
Fikrah Seorang Mursyid. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.