Sunday, December 27, 2009

PANTUN BUAT TAK TAHU


Sunday, December 20, 2009

Jadilah ‘Muassir’ bukan ‘Mutaassir’





Sudah menjadi lumrah, manusia yang hidup didunia ini tidak dapat lari dari mempengaruhi orang lain atau dipengaruhi orang lain.


Manusia yang ada kekuatan merupakan manusia yang bertindak sebagai agen perubah. Manusia yang ada kekuatan ini dipanggil Muassir (boleh mempengaruhi). Manakala manusia yang tiada kekuatan ini dipanggil Mutassir (terpengaruh).

Jika ditinjau pada  sirah Rasulullah, baginda hidup dalam suasana jahiliah yang sesat lagi menyesatkan, namun beliau  sedikit pun tidak terpengaruh dan tidak terkesan dengan suasana tersebut. Malah beliau menjadi perubah dan pemberi sumbangan  kepada masyarakat. Rasulullah mempunyai kekuatan sebagai Muassir kepada manusia seluruh alam. Firman Allah s.w.t :



وَدَاعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجاً مُّنِيراً

Dan juga sebagai penyeru (umat manusia seluruhnya) kepada agama Allah dengan taufik yang diberiNya dan sebagai lampu yang menerangi.


Dalam konteks kita sebagai umat Islam maka tanyakanlah diri samada mahu menjadi agen perubah kepada masyarakat  atau menjadi orang yang terus terpengaruh dan hanyut dalam kelalaian serta larut dalam kesesatan jahiliah.

Ayuhlah bangkit bersama menjadi MUASSIR yang bangun dan aktif membantu menegakkan syariat Allah. Berazam dan bertindaklah hari ini juga kerana hari esok belum pasti ada bagi kita...

Saturday, November 14, 2009

MUSLIMAH & GAMBAR, MANA SALAHNYA


Kadangkala, tika diri ini menenangkan minda dari memikir2 perkara yg rumit ataupon merehatkan minda dari kerja rumah yg melelahkan, terlihat lah akan individu2 yg menyatakan diri mereka Muslimah meletakkan ganbar2 mereka pada page2 mereka.. tidak kiralah samada di Facebook, Friendster, Myspace, mahupon blog sekalipun.. tidak lupa juga bg mereka yg menggunakan YM sebagai medium perhubungan... terbit rasa hairan di dalam hati ini.. dimanakah perginya rasa segan mereka..? tiadakah terbit rasa malu di hati mereka..?


ADA APA DENGAN GAMBAR..??

Baiklah... ana rase mungkin ramai yg membaca perkara ini merasa pelik..? Mungkin juga masing2 sudah memasang ayat bagaimana mahu melawan apa yang ana taipkan selepas ini.. ana amatlah berharap antunna (khususnya) semua membuka pintu hati masing2 dan bersedia untuk menerima apa yg ana mahu perkatakan selepas ini...

ana mulakan dengan persoalan..
Perlukah diupload gambar untuk totonan umum..? Mengapa..??
1.Supaya orang yg x kenal aku pon boleh kenal aku.
2.Supaya orang yg dh kenal aku boleh melihat aku selalu.
3.Supaya friendster aku jd kunjungan ramai...sbb ape..?
dan byk lagi ana rase....

jd.. di atas adalah sebahagian survey ana terhadap pemilik2 Friendster dan respon mereka...


KERANA GAMBARMU ITU BEGITU BERHARGA

Sedarlah wahai Muslimah... tidakkah kamu merasakan gambarmu itu sungguh berharga..? adakah kamu fikir wajahmu diciptakan semata2 untuk pandangan umum..??
Tak salah rasanya jika ana mengatakan ramai yg bangga meletakkan gambar dgn niat mahu mempertontonkan kecantikan yg telah dikurniakan Allah kpdnya..
Adakah kamu fikir kebarangkalian gambarmu itu dijadikan bahan bg Muslim meruntuhkan IMAN mereka..? Sanggupkah kamu dituduh sebagai peruntuh keimanan seorang Muslim..?? Dikira 'beruntunglah' jika begitu.. tidak kurang juga yg hanya menjadi modal umpatan bg lelaki2 yg mengenali kamu..? Adakah kamu tahu apa yang mereka bualkan dibelakang kamu..? Jika kamu tahu, cuak kamu nk mengupload gambar kamu di alam maya ini..

Diingatkanlah juga kpd kamu bahawa kemudahan sekarang semakin canggih hari demi hari...
Tidakkah kamu igt bahawa gambar2 di alam maya ini boleh di'save' dgn sng dgn hanya menekan bahagian kanan tetikus dan mengelik pd Save As sahaja boleh menjadikan gambarmu itu diabadikan di dlm komputer sang lelaki... Apa yang perlu dirisaukan sebenarnya bagi mereka yg mmg mahukan kecantikan mereka ditunjuk2..?
INGAT..!! dengan kemudahan sekarang.. dgn mudah gambarmu itu di'edit' oleh mereka yg tidak bertanggungjwab dengan menggunakan Photoshop,Fireworks, dan lain2.. Hanya dengan satu kesilapan sahaja, jangan terkejut jika gambarmu secara tiba2 terpampang besar pd skrin website yg tidak sepatutnya.... Adakah ketika itu kamu mampu lg berbangga..? Apa yg mampu anda lakukan ketika itu..?? Hanya merintih x tentu pasal sahaja atas kesilapan yg dilakukan olehmu sendiri...
(jaga2..!! ana juga seorang yg boleh dikatakan mahir dlm adobe photoshop ini.. hehehe...
setan)


MUSLIMAH DAN GAMBAR

Perlu ana tekan kan di sini bahawa ana bukanlah musuh2 kamu semua, bukanlah mahu mengaibkan ataupon menghentam antunna semua.. tp ana adalah saudara seislam mu yg enggan melihat wajah2mu menjadi tontonan umum... tidak rela melihat mukamu dipaparkan sewenang2nya di alam maya.. Meskipun antunna sudah lengkap menutup auratmu..
namun tatkala fitnah mengundang, muka tetap dikategorikan sebagai aurat ..

Sanggupkah kamu dituduh sebagai peruntuh keimanan seorang lelaki..? Perosak ketaqwaan seorang Muslim..?? dan lebih teruk lg menjadi Anak Panah syaitan..??

Ini semua bukanlah satu rekaan semata2... Sabda Nabi: Perempuan itu boleh menjadi sebaik2 anak panah bg syaitan....(mafhum)

Sedarlah muslimah/akhowat.. sudah tiba masanya antunna sedar bahawa wajahmu itu hanya HALAL DILIHAT BERKALI2 OLEH MEREKA YG BTOL2 LAYAK SAHAJA.. tidak perlulah berbangga dgn apa yg telah Allah anugerahkan kpdmu dgn menggunakanya sbgi Anak panah kpd syaitan..Na'uzubillah..!! Jika kamu semua tetap tidak mahu membuang gambarmu dr alam maya ini dgn seribu satu alasan... hanya satu pesan ana... BERHATI2LAH...!!


Boleh lihat di blog :
http://alfateh.via.my/2008/06/muslimah-gambar-di-mana-salahnya.html 



Sunday, November 8, 2009

Sahabatku Jadi Tetamu Allah


“Menjadi suatu kewajipan ke atas setiap manusia (orang-orang mukmin) mengerjakan haji ke Baitullah, iaitu bagi mereka yang mempunyai kemampuan. Barangsiapa yang kufur (ingkar), maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu pun) daripada pihak lain (alam).”



Sahabat-sahabat sempat bergambar sementara menunggu bas bertolak


Baru-baru ni saya dan sahabat-sahabat telah mengiringi sahabat seperjuangan AREP (nama sebenar Arifudin) ke Terminal Bas Kuala Terengganu. Ramai lagi sahabat-sahabat lain yang hendak hadir bersama tetapi apakan daya tak cukup transport.. he2 Arep akan bersama-sama ibunya memulakan ‘misi’ penting melakukan satu persatu ibadat tertentu bagi membuktikan mereka hamba yang kerdil kepada pencipta-Nya. Dengan iringan doa, semoga tetamu 'jemputan' Allah ini dapat menunaikan ibadat wajib berkenaan dengan sempurna dan pulang dengan haji mabrur. Kepulangan AREP ke Malaysia nanti diharapkan dapat menguatkan lagi pacuan perjuangan dan menaikkan semangat sahabat-sahabat yang lain untuk berjuang menegakkan agama Allah.. InsyaAllah








Sukanya AREP nak pegi HAJI

Ni sape yang pegi Mekah, AREP ke AMIN?..he2


Lambaian AREP dalam BAS

Mengiringi sahabatku ini, mengingatkan saya sejarah awal ibadat haji ini yang telah dibawa junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w sebagai satu usaha menyambung ajaran Nabi Ibrahim. Mengerjakan haji ini mula diwajibkan ke atas umat Islam pada tahun ke-6 Hijrah. Pada permulaan ibadat itu, Rasulullah s.a.w bersama kira-kira 1,500 umat Islam berangkat ke Makkah tetapi gagal mengerjakannya kerana dihalang kaum Quraisy sehingga termeterai Perjanjian Hudaibiah yang membuka jalan bagi mengembangkan Islam.

Selepas perjanjian itu, pada tahun berikutnya, tahun ke-7 Hijrah, 2,000 umat Islam mengerjakan umrah bersama-sama Nabi Muhamad s.a.w. Namun, haji yang sempurna hanya dapat dilakukan pada tahun ke-9 Hijrah apabila Rasulullah s.a.w mengarahkan Saidina Abu Bakar Al-Siddiq mengepalai 300 umat Islam mengerjakan haji.

Sepanjang hayat Nabi Muhammad s.a.w, baginda menunaikan fardhu haji sekali saja. Haji itu dinamakan ‘Hijjatul Wada’, Hijjatul Balagh dan Hijjatul Islam atau Hijjatuttamam Wal Kamal kerana selepas haji berkenaan baginda wafat. Rasulullah berangkat ke Madinah pada hari Sabtu, 25 Zulkaedah tahun 10 Hijrah bersama isteri dan sahabat seramai lebih 90,000 orang.

Baginda melakukan amalan seperti sunat ihram, memakai ihram dan berniat ihram di Zulhulaifah, sekarang dikenali dengan nama Bir Ali iaitu 10km dari Madinah. Rasulullah sampai di Makkah pada 4 Zulhijjah selepas melakukan perjalanan selama 9 hari. Kemudian baginda berangkat ke Mina pada 8 Zulhijjah dan bermalam di situ.

Pada 9 Zulhijjah Rasulullah berwukuf di Arafah yang pada hari itu jatuh pada hari Jumaat dan merayakan Aidiladha di sana. Rasulullah s.a.w menyempurnakan semua rukun dan wajib haji hingga 13 Zulhijjah. Pada hari terakhir pada 14 Zulhijjah, baginda meninggalkan Makkah pulang ke Madinah.




Wednesday, October 21, 2009

Bangga Jadi Muslim di Kelantan


Pada hari Rabu, 21 Oktober 2009 adalah ulang tahun ke-19 pentadbiran kerajaan negeri Kelantan di bawah kepimpinan ulamak.

Sekaligus mengesahkan telah 19 tahun Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat selaku Menteri Besar Kelantan. Ia juga adalah ulang tahun ke-19 bagi pelaksanaan slogan Membangun Bersama Islam yang dijadikan panduan perancangan pembangunan negeri.

Ia satu slogan yang mendahulukan nilai-nilai ad-din di dalam memenuhi harapan rakyat. Ini juga bermakna, selama 19 tahun prinsip pentadbiran berteraskan ubudiah, masuliah dan itqan telah dijadikan amalan oleh seluruh agensi kerajaan negeri Kelantan.

Maka, selayaknya telah berlaku kesan nyata daripada perancangan dan pelaksanaan ke atas tiga aspek perjalanan kerajaan negeri falsafah kepimpinan, slogan dan prinsip pentadbiran,sekaligus menobatkan Tuan Guru Nik Abdul Aziz sebagai menteri besar yang ulung menerajui eksekutif kerajaan negeri.

Justeru itu, sempena mengingati ulang tahun ke-19, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz menerajui kepimpinan ulamak mentadbir negeri Kelantan, semua laluan sejarah lepas sewajarnya dijadikan pengalaman, demi menyongsong kejayaan untuk dinikmati oleh generasi akan datang.

HAMBA PILIHAN ALLAH

Tuesday, October 20, 2009

Berita Gembira - > Peluang Bisnes Untuk Anda


Ramai sahabat-sahabat yang ajak saya bisnes dan cerita pelbagai jenis ilmu bisnes. Macam-macam jenis bisnes ada. Sehinggakan bisnes multilevel yang jelas haram pun digodanya saya untuk menyertainya. Namun s aya perhatikan kehidupan mereka jelas semakin jauh mereka itu dari tuhan, semakin sibuk mereka itu dengan bisnes mereka. Ke sana ke mari sehingga lupa sudah mereka kepada rumah Allah. Sebelum berbisnes mereka merupakan ahli kepada rumah Allah, kuat bekerja untuk Islam, tetapi sesudah menceburi bisnes sebaliknya pula terjadi.

Teringat saya kata-kata naqib hasil ulasannya dari sebuah hadis :

“ Apabila Allah murka pada seseorang, maka Allah berikannya harta yang haram dan Allah kirimkan syaitan untuk menjaga harta-hartanya. Maka syaitan pun menyibukkannya dengan kekayaan sehingga dia tiada masa lagi untuk Islam. Tiada masa lagi untuk beramal dan bekerja untuk memperjuangkan Islam. Tiada masa lagi untuk solat berjemaah di masjid, berusrah dan sebagainya. Lebih parah lagi, dia tidak akan terasa bahawa dia telah dilalaikan oleh syaitan dengan harta-hartanya.”

Ramai para sahabat Rasulullah dengan sebab harta, mereka menjadi kaya raya. Namun kekayaan mereka menjadi jambatan ke syurga. Semakin kaya mereka, semakin kuat mereka berjuang untuk agama Allah. Tetapi manusia sekarang meninggalkan kerja-kerja Islam untuk menjadi kaya. Jadi terbalik “coowhere” (istilah kelantan). Jauhnya kita jika hendak dibandingkan dengan para sahabat.

Kata naqib lagi :

“ Alamat orang yang dimurkai oleh Allah s.w.t ialah dia susah hendak melakukan kebaikan dan sangat mudah dan senang untuk membuat maksiat dan kejahatan. Sebaliknya alamat orang yang disukai Allah ialah dia berasa senang untuk melakukan kebaikan dan berasa berat untuk melakukan maksiat dan kejahatan kepada Allah.

Saya rasa terpukul dengan kata-kata naqib dan mula sedar diri...

ALLAH AJAK KITA BUAT BISNES

Di dalam surah yang lain (as-Soff 10-12) Allah menjanjikan sebuah bisnes yang dapat menyelamatkan diri orang-orang beriman daripada azab neraka yang tidak terperi sakitnya dengan hanya bermodalkan kepada dua perkara iaitu :

Modal 1: Beriman kepada Allah dan Rasul.

Modal 2: Berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri.

Daripada bisnes ini Allah s.w.t menjanjikan 3 untung bersih iaitu :

Untung 1 : Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu

Untung 2 : Masuk ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai.

Untung 3 : Ditempatkan di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga "Adn"

Malahan ada lagi tambahan bonus daripada keuntungan tersebut iaitu :

Bonus 1 : Mendapat limpah kurnia yang disukainya.

Bonus 2 : Mendapat pertolongan dari Allah.

Bonus 3 : Kemenangan yang cepat.

Inilah berita-berita gembira tentang bisnes yang Allah yang harus disahut oleh orang-orang beriman dan disampaikan kepada para mukminin yang lain Allah s.w.t. Allah s.w.t meyebut di akhir ayat ini “Itulah kemenangan yang besar”. Oleh itu marilah kita sama-sama berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan seikhlas hati agar kejayaan menjadi milik kita.

Sunday, October 18, 2009

PERLUNYA WARA’ SEMASA BELAJAR

*Pengajian bersama Ustaz Kamal (Pengajar Pondok Hidayah, Batu Buruk Terengganu).

Penuntut ilmu haruslah mempunyai sifat wara’ semasa belajar . Orang yang wara’ dalam belajar maka dia akan mudah untuk belajar dan ilmunya akan memberi manfaat kepada dirinya dengan sebab barakah wara’nya itu. Jika dia menjadi guru maka murid-muridnya juga nanti akan mudah mendapat ilmu daripadanya dan banyak faedah yang akan didapati daripadanya. Hal ini terjadi kerana semasa belajar dahulu, dia wara’ dalam belajar.

Antara wara’ semasa belajar ialah :

1) Menjaga perut daripada makan terlalu kenyang.

2) Tidak meniru semasa peperiksaan.

3) Tidak banyaknya tidur.

4) Tidak banyak bercakap benda-benda yang tidak memberi manfaat.

5) Menjaga diri daripada makan makanan pasar sekadar yang mampu kerana makanan pasar itu hampir kepada najis dan kotoran. (Jika hendak membeli makanan pasar pastikan penjual itu dikalangan orang yang sembahyang, menutup aurat.) Hal ini perlu dijaga kerana mengikut gurunya, ditakuti kefasikan penjual tersebut akan mengalir kepada pembeli lalu menyebabkan hati pembeli menjadi lalai dan tidak kuat untuk melakukan ibadah kepada Allah s.w.t serta menjauhkannya dari mengingati Allah). Yang keduanya membeli makanan di pasar akan menyakiti hati orang-orang fakir yang tidak mampu untuk membeli di pasar-pasar dan bila kita membelinya hilang barakah makanan tersebut.

6) Menjauhi mengumpat dan mengelak dari duduk dalam majlis orang yang banyak bercakap perkara tidak bermanfaat. Kerana apabila bersama mereka, sebenarnya umur kita telah dicuri oleh mereka dan mensia-siakan waktu kita.

7) Menjauhi diri daripada berkawan dengan kawan-kawan yang rosak dan ahli maksiat serta orang yang malas dan suka duduk bersahaja kerana ia akan memberi kesan kepada akhlak kita.

8) Merebut doa-doa orang yang soleh. Cara mendapatkannya ialah selalu menziarahi orang-orang yang soleh dan para ulama dan meminta mereka mendoakan kita.

9) Mengadap Kiblat. Satu kisah di mana ada dua orang lelaki yang tinggal sekampung, lalu mereka telah keluar dari kampung masing-masing untuk menuntut ilmu. Setelah beberapa tahun mereka pun pulang ke kampung. Maka didapati hanya salah seorang daripada mereka sahaja yang alim serta faqih dalam ilmunya sedang yang seorang lagi tidak. Lalu diberitahu bahawa lelaki yang alim dan faqih itu sentiasa mengulang-ngulang pelajarannya dan mengadap kiblat semasa belajar sedangkan seorang lagi lelaki tadi tidak alim dan faqih kerana dia selalu membelakangi kiblat.
Selamat Menunntut Ilmu Untuk Membantu Islam

Saturday, October 17, 2009

Biro Agama JPP Perlu Perkasakan Usrah di IPG.


Baru-baru ini saya telah menghadiri suatu pertemuan dengan sahabat-sahabat seperjuangan sempena Aidilfitri. Sedikit sebanyak kami telah berbincang mengenai masalah-masalah yang melanda guru-guru pelatih IPG di Malaysia.
Masalah-masalah seperti meninggalkan solat, couple, berkhalwat, berpakaian tidak sopan (mendedahkan aurat), kecurian, perkongsian bahan-bahan porno, tidak berpuasa, “gila games” adalah antara yang berlaku di setiap IPG. Hal-hal seperti ini menjadi kebimbangan kepada para pencinta agama di setiap IPG kerana memandang bahawa mereka inilah yang bakal mendidik anak-anak Malaysia apabila keluar dari institut perguruan nanti.
Apakah akan terjadi kepada anak bangsa apabila mereka dididik oleh guru-guru yang bermasalah dengan tuhan serta bermasalah dengan manusia ini. Setelah berbincang kami dapati bahawa kurangnya kesedaran dan kefahaman agama adalah merupakan faktor penyumbang kepada berlakunya perkara-perkara tersebut.
Oleh yang demikian, antara usaha utama yang harus diambil setiap guru pelatih Islam ialah memperkasakan usrah di insitut masing-masing. Naqib saya pernah menyebut bahawa “Usrah bukan direka bersahaja, tetapi ia merupakan proses membawa manusia kepada menyembah Allah dan menjauhi dari thaqut”. Sebagaimana perintah Allah dalam al-Quran.

أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ
"Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah Taghut".

Usrah haruslah melibatkan semua guru pelatih di institut agar pelaksanaannya dilihat sebagai menyeluruh. Cuba anda semua bayangkan jika kesemua 27 IPGM memperkasakan usrah masing-masing sudah tentu ia akan menghasilkan kesan yang mendalam kepada semua guru pelatih secara total. Antara tindakan yang boleh diambil oleh guru pelatih Islam ialah menguasai JPP dan proksi-proksi yang ada di kampus-kampus masing-masing dan menjadikan usrah sebagai program wajib insititut.

Dalam pada itu perlu diingati, usrah haruslah dijadikan sesuatu yang diminati oleh semua guru pelatih. Masalah yang timbul sekarang ini, guru-guru pelatih dilihat cuba untuk mengelakkan diri daripada menghadiri Usrah. Hal ini berlaku di atas dasar pendekatan pengendalian usrah yang bersifat “klasik” yang dibawa dari sekolah masing-masing. Pendekatan usrah harus pelbagai dan menarik agar anak-anak usrah rindu dan minat kepada usrah. Modul-modul kreatif usrah haruslah di serapkan di dalam usrah sebagai set induksi yang menarik dan mampu menimbulkan minat anak-anak usrah kepada usrah.

Oleh itu marilah bersama-sama kita gemakan tarbiah di kampus masing-masing demi melahirkan generasi rabbani pada masa yang akan datang. =) Kepada sahabat-sahabat yang mahukan modul - modul usrah kreatif bolehlah mendownloadnya di http://creativesifu.blogspot.com

Wednesday, October 14, 2009

LEDAKKAN KUASA MAHASISWA

Mahasiswa Islam pada hari ini sebenarnya bertanggungjawab mengembalikan semula kefahaman umat Islam tentang kesyumulan Islam yang sebelum ini telah diselewengkan oleh musuh-musuh Islam. Usaha tersebut dilihat maha penting bagi menghapuskan kejahilan umat Islam sendiri yang tidak memahami tasawwur Islam dengan sebenarnya.

Kejahilan dan Kelemahan umat Islam disebabkan lemahnya mereka memahami Islam berdasarkan ajaran al-Quran. Sepatutnya umat Islam mempelajari ilmu di bawah semangat ajaran Islam. Barulah ilmu yang diperolehi dapat membantu menguatkan lagi Islam yang dianuti.

Janganlah kita menjadi seperti golongan “tradisionalis” yang lebih menekankan persoalan Ibadah Khususiyyah, seperti sembahyang, puasa, zakat, dan haji tanpa melihat kepada tuntutan Islam sejagat.

Kita juga harus mengatakan “TAK NAK” kepada golongan “modenis” yang hanya menekankan kepada kemajuan “orang Islam” tanpa melihat kepada tuntutan Islam seluruhnya dengan bersikap sekular iaitu melihat agama dan negara dari sudut –sudut yang berlainan.

Marilah kita ledakkan perjuangan mempertahankan identiti Islam dari sebarang pengubahsuaian dan memperjuangankan Islam sebagai “Ad-Deen”. Timbulkan minat dalam diri untuk memperbaiki masyarakat dan individu yang menyimpang dari ajaran Islam yang sebenar.

Ingatlah kemenangan dalam perjuangan Islam tidak akan diraih tanpa pertolongan daripada Allah SWT dan pertolongan Allah hanya akan dapat dicapai apabila pejuang mendekatkan diri kepadaNya.

Menurut Dr Yusuf Qaradawi (2005) antara unsur-unsur dasar ibadah untuk mendekatkan diri kepada Allah ialah :

1) 1) Berpegang teguh dengan sunnah dan menjauhi bidaah.

2) 2) Menjaga perkara-perkara fardhu kerana Allah tidak menerima amalan sunnah sebelum memenuhi amalan fardhu.

3) 3) Menganjurkan Solat Jamaah.

4) 4) Menganjurkan pelaksanaan sunnah khususnya berpuasa dan solat malam.

Realisasikan pembentukan “Daulah Islamiah” dengan pembentukan peribadi-peribadi muslim dan pembentukan keluarga-keluarga muslim dan setelah itu akan terbentuklah masyarakat Islam dan tertegaklah negara Islam.


Monday, August 31, 2009

Isu Perjuangan Kemerdekaan Belum Lagi Selesai



Erti merdeka pada Islam adalah kejayaan membebaskan aqidah (pegangan) dari mengabdikan diri kepada makhluk kepada pengabdian diri kepada Allah SWT.

Perjuangan itulah yang dipikul oleh Nabi Muhammad SAW sepanjang hayat baginda. Dan sesiapa yang berjaya membebaskan diri mereka dari perkara tersebut, dialah yang sebenarnya merdeka.

Islam menentang penjajah asing bukan kerana nama asingnya. Tetapi kerana mereka membawa satu fahaman yang mengabdikan diri kepada makhluk dan bukan mengabdikan diri kepada Allah SWT. Kita halau mereka bukan kerana nama dia asing tetapi kerana mereka membawa suatu ajaran sesat yang menyeleweng dari petunjuk Allah SWT.

Pembebasan Mekah bukan kerana dijajah oleh penjajah asing Rom dan Parsi. Tetapi dijajah oleh Jahiliah Arab dari kalangan kaum keluarga dan bangsa Nabi SAW sendiri, sehingga Mekah dibebaskan dan itulah kemerdekaan sebenar.

Dalam keadaan negara sekarang, warisan jahiliah dilihat terus menyubur dalam diri masyarakat dalam negara ini. Tidak kira dalam aspek pentadbiran, kehidupan sosial harian, ekonomi mahupun politik, budaya jahiliah katanya seolah olah tidak ditelan zaman cuma bezanya ia dipraktik secara moden.

Sehubungan itu, perjuangan kemerdekaan belum lagi selesai. Kita harus menyambung perjuangan memerdekakan masyarakat seperti yang telah ditunjukkan oleh baginda Rasulullah SAW.

Walaupun negara kita dikatakan telah mencapai kemerdekaan sejak 52 tahun dahulu, tetapi warisan penjajah masih lagi wujud, bertapak dan berakar umbi di dalam masyarakat kita. Oleh kerana itu, kita menganggap isu perjuangan kemerdekaan belum lagi selesai."

Kita harus terus berjuang untuk membawa kemerdekaan yang sebenarnya. Iaitu membebaskan diri manusia dari mengabdikan diri sesama manusia, sama ada berbentuk ideologi, teori dan sebagainya ataupun kepimpinan yang berlagak mengadakan peraturan sendiri dalam perkara yang tidak diizinkan oleh Allah SWT."

PETIKAN UCAPAN TUAN GURU HJ ABDUL HADI AWANG SEMPENA SEMPENA HARI KEMERDEKAAN KE-52


Baca Al-Quran + Amal = Hidayah

Sekumpulan penduduk Seksyen 23 Shah Alam dengan beberapa NGO Melayu berdemonstrasi mengarakkan kepala lembu ke bangunan Setiausaha Kerajaan Selangor sebagai membantah cadangan pemindahan kuil Hindu ke kawasan mereka. "Mana Xavier? Kami ada kepala lembu untuk dia," jerit seorang penyokong, setibanya di pintu masuk bangunan kerajaan tersebut yang segera ditutup kerana kehadiran mereka. Mereka membantah keputusan kerajaan negeri untuk memindahkan pembinaan Kuil Sri Maha Mariaman kira-kira 300 meter dari tapak cadangan asal pembinaannnya kerana ia berdekatan dengan surau. Berikutan tapak itu dianjakkan agak jauh, kerajaan dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) akan membina jalan raya di situ bagi memudahkan penganut Hindu ke kuil tersebut. Sebelumnya, kuil di Seksyen 19 dipindahkan ke Seksyen 23 kerana kedudukannya terlalu rapat dengan kawasan kediaman. Kuil itu dibuat untuk keperluan penganut Hindu di Seksyen 19, 20 dan 23 Shah Alam.


Ana tak bercadang hendak mengulas peristiwa yang memalukan di atas tetapi ingin mengaitkannya dengan 1ayat di dalam 1surah dari al-Quran yang mulia iaitu surah lembu betina. Ayat tersebut ialah ayat 185 surah al-Baqarah.

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ...

Dalam bulan Ramadhan diturunkan al Quran sebagai petunjuk kepada manusia dan keterangan yang menjelaskan petunjuk serta perbezaan antara yang benar dengan yang salah...

Al-Quran yang kita baca selama ini diturunkan pada bulan ini dan kita dituntut untuk membacanya beserta dengan mengamalkannya segala isi kandungannya. Umat Islam amat menghargai hari turunnya al-Quran ini sehingga diberi cuti oleh kerajaan sempena nuzul al-Quran. Namun begitu yang menghairankan kita ialah orang yang tidak membaca al-Quran dan yang menolak hukum serta kandungan al-Quran juga turut sama bercuti.

Al-Quran menjadi panduan dan petunjuk kepada manusia. Orang yang membaca al-Quran sahaja tidak dapat dijamin lagi bahawa mereka akan mendapat hidayah. Hal ini kerana mereka hanya membaca al-Quran sahaja tanpa meneliti dan mengamalkan isi kandungannya. Apabila mereka membaca, meneliti dan mengamalkan kandungan al-Quran yang dibaca maka barulah mereka mendapat petunjuk dan hidayah dari Allah s.w.t.

Sebab itu kita tidak hairan pada hari ini terdapat anak-anak guru-guru tajwid yang tidak bertudung dan menutup aurat dengan sempurna malah membiarkan anak isteri mereka melakukan maksiat kepada Allah disebabkan mereka hanya menekankan kepada cara bacaan sahaja dan meninggalkan suruhan dan perintah yang terkandung dari apa yang mereka baca.

Mudah-mudahan pada bulan yang diberkati ini kita memperbanyakkan bacaan al-Quran dan berdoa agar kita tergolong dari kalangan mereka yang membaca dan mengamalkan segala perintah Allah serta meninggalkan segala larangan Allah yang terdapat di dalam al-Quran.

Saturday, August 29, 2009

Penawar Yang Tidak Popular


ِ


ِAllah s.w.t berfirman :

Dari perut lebah itu keluarlah minuman madu yang bermacam-macam warnanya sebagai penawar (ubat) bagi manusia.

Surah an-Nahl 69

Rasulullah s.a.w bersabda :

“ Tetaplah kamu berubat dengan al-Habbatus Sawda’. Ini kerana sesungguhnya ia mengandungi bahan penyembuh bagi setiap penyakit kecuali mati. (H.R Bukhari)


S
ebagai orang yang beriman, kita wajib yakin dan mengimani bahawa setiap perkara yang disebut di dalam al-Quran dan hadis adalah benar dan tidak dapat dipertikaikan lagi. Penggunaan madu dan habbatus sawda' (blackseed) dalam perubatan telah lama diamalkan oleh ulama-ulama silam cumanya promosi ataupun pengiklanan kepada ubat-ubatan serta pil-pil yang lain seperti panadol, minyak cap kapak, dan lain-lain lebih hebat daripada promosi perubatan berasaskan madu & habbatus sawda ini menyebabkan perubatan dari al-Quran menjadi terkebelakang dan menjadi tidak popular.

Oleh itu peranan kitalah umat Islam mempromosikan penyembuh dari al-Quran dan hadis ini kepada seluruh masyarakat dunia dalam usaha mengagungkan dan menyerlahkan lagi mukjizat al-Quran. Sempena bulan Ramadhan yang berkat ini marilah kita sama-sama mempromosi & mengamalkan pemakanan madu dan habbatus sawda' untuk mengekalkan kesihatan dan seterusnya dapat mengerjakan ibadah dengan semaksima yang mungkin. Salam Ramadhan Untuk Semua

Sunday, July 12, 2009

PEMIMPIN & PENGURUSAN DIRI

Apabila membicarakan mengenai kepimpinan, maka kita tidak dapat lari dari maksud hadis Rasulullah s.a.w iaitu :

كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُوْلٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ

Setiap daripada kamu adalah pemimpin dan setiap dari kamu akan ditanya mengenai orang-orang yang dipimpinnya.



Ada sesetengah orang beranggapan bahawa pemimpin hanyalah perdana menteri, menteri besar, guru besar, penghulu dan sebagainya. Tetapi apabila kita membaca dan memahami hadis ini maka jelas menunjukkan bahawa setiap orang di dunia ini adalah pemimpin. Oleh itu semua harus sedar bahawa mereka adalah seorang pemimpin.


Sebelum memimpin orang lain, seorang pemimpin harus memimpin diri sendiri terlebih dahulu.

Ada 3 elemen penting yang perlu diperhatikan oleh seorang pemimpin iaitu :


1) 1.Self Awareness

2) 2.Self Management

3) 3. Self Motivation


1) SELF AWARENESS

a) Kesedaran diri yang harus ada kepada seorang pemimpin iaitu sedar mereka adalah merupakan seorang hamba Allah. Seharusnya segala gerak kerjanya haruslahmerupakan manifestasi kepada kehambaannya kepada Allah, bukan hamba kepada nafsu, syaitan dan sebagainya.


“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan

untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. Az-zariat : 56”


b) Kesedaran yang seterusnya ialah menyedari tugasnya sebagai khalifah di muka bumi ini. Khalifah haruslah memakmurkan dunia bukan merosakkanya. Khalifah tugasnya mendirikan agama dan mentadbir urusan dunia dengan agama secara keseluruhan.


Wahai Daud, Sesungguhnya Kami telah menjadikanmu khalifah di bumi, maka jalankanlah hukum di antara manusia dengan (Hukum syariat) yang benar (yang diwahyukan kepadamu); dan janganlah engkau menurut hawa nafsu, kerana yang demikian itu akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah, akan beroleh azab Yang berat pada hari hitungan amal, disebabkan mereka melupakan (jalan Allah) itu.


2) Self Management


a) - > Pengurusan diri yang baik harus diamalkan dan usaha ini bermula dengan niat yang baik dipermulaan hari.

b) -> Mempunyai jadual harian dan melatih disiplin diri


3) Self Motivation

Pemimpin harus sentiasa mempunyai motivasi diri yang tinggi. Sunnah Rasulullah melazimkan membaca doa-doa setiap kali melakukan sesuatu perkara. Doa yang boleh diamalkan pemimpin ialah :


اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُبِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَأَعُْوذُ بِكَ مِنَ الْعَجْلِ وَالْكَسَلِ وَأَعُوْذُبِكَ مِنْ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَأَعُوْذُ بِكَ مِنَ غَلَبَتْ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ.




Saturday, May 16, 2009

Guru Harus Bersifat Murabbi

Tanggal 16 Mei merupakan tarikh hari guru yang disambut setiap tahun di Malaysia dan pada kebiasaanya pada tarikh tersebut guru-guru akan berasa gembira, suka dan tersenyum lebar sekembalinya dari sekolah kerana menerima banyak kad ucapan serta hadiah-hadiah yang istimewa dari anak-anak didik mereka. Saya berdoa mudah-mudahan budaya yang mulia seperti ini tidak pupus kerana ia merupakan tanda penghormatan dan rasa berterima kasih anak-anak murid kepada guru-guru yang mengajar mereka.


Gambar menunjukkan Sekolah Kebangsaan Dato' Abu Bakar Baginda, Kajang Selangor Darul Ehsan. Sekolah rendah ana dahulu semasa ana dan keluarga tinggal di Kampung Dato' Abu Bakar Baginda kajang pada tahun 1991-1995. Gambar tersebut sempat ana ambil ketika berkunjung ke Bangi baru-baru ini. Terima kasih guru-guruku yang telah mendidik daku selama ini...

Suatu perkara yang harus disedari oleh guru-guru bahawa tugas mereka di sekolah bukanlah hanya menyampaikan ilmu dan menghabiskan sukatan pelajaran semata-mata. Bahkan sebenarnya harus lebih dari itu. Di sekolah, guru-guru haruslah berusaha menjadikan diri mereka sebagai murabbi.


Murabbi adalah seorang pendakwah yang bersifat membina anak didiknya. Dia bertindak sebagai pemimpin, guru, orang tua dan juga sahabat kepada anak-anak didiknya. Dia haruslah menganggap anak-anak didiknya itu sebagai sasaran dakwah mereka. Hal ini penting agar mereka dapat menjadi anak-anak yang mempunyai bersifat rabbani dan tahu pentingnya Islam dalam kehidupan.


Kita sebenarnya sedih dengan akhlak dan perilaku generasi muda hari ini yang seolah-olah tidak pernah mendapat didikan moral dan sahsiah di sekolah. Apatah lagi ada yang mendakwa keruntuhan akhlak yang kian meruncing ini merupakan kegagalan guru-guru membentuk dan mengasuh anak-anak didik mereka kearah mencapai falsafah pendidikan negara.


Oleh itu guru haruslah berfungsi sebagai murabbi dan dalam masa yang sama perlu memiliki pelbagai ketrampilan seperti kebolehan memimpin, mengajar, membimbing, dan bergaul kerana hasil dari tangan guru inilah nanti akan lahir generasi yang handal memperjuangkan Islam seterusnya terlibat dan terikat dalam perjuangan Islam yang suci. Sesunguhnya anak-anak didik yang bersifat rabbani tidak akan lahir jika tiada guru-guru yang bersifat murabbi yang ikhlas mengajak umat untuk memperjuangkan Islam. Selamat Hari Guru.


Monday, April 27, 2009

Kerna Kasihku Pada Mu !

Surau tempat ana belajar bahasa arab di Kubang Kerian.
Nampak usang tapi penuh dengan barakah.


Pada minggu lepas ana mengambil peluang untuk balik ke rumah (Kelantan) dan alhamdulillah dapat menyambung kembali pengajian Bahasa Arab di Kubang Kerian yang agak lama tertinggal. Setelah agak lama tidak ke kelas rasa-rasa macam mahu berhenti terus saja memandangkan banyak tanggungjawab yang perlu dipikul di institut dan bebanan kerja yang bertimbun-timbun. Namun rasa sayang kepada pengajian bahasa arab ini menjadikan ana terus ke kelas biarpun perjalanannya sangat jauh dan bayarannya juga amat mahal. Bagi ana ilmu bahasa arab ini lebih berharga daripada wang ringgit sedangkan duit boleh didapati di mana-mana. Lagipun kaedah pengajaran bahasa arab yang dipelajari di sini jauh berbeza dengan tempat lain kerana ianya sangat mudah difahami dan pelajarannya mudah diingati tanpa menghafal sepatah perkataan pun.

Buku 3 Durus Al-Lughati AL-Arabiah

Pelajaran Pertama... Syukur

Kehadiran ke kelas pada pagi sabtu itu tidak sia-sia kerana Ust Taha telah mula mengajar buku baru iaitu buku 3. Alhamdulilah berkat pengajarannya, baru ana faham beberapa pelajaran yang ana pernah baca sendiri-sendiri sebelum ni tapi tak faham-faham. Untuk pengetahuan sahabat-sahabat, sebelum belajar buku 3 ni, semua pelajar harus menguasai kaedah buku 1 dan buku 2 Durus Al-Lughati AL-Arabiah terlebih dahulu. Malah perlu menghabiskan 2 buah buku latihan berkaitan dengan buku 1 dan buku 2 Durus Al-Lughati AL-Arabiah.

Ini lah Guru ana Ust Taha Abdullah. Seorang warga Amerika yang telah memeluk Islam 20 tahun dahulu. Pernah menuntut di Universiti Islam Madinah dan seorang pakar dalam bahasa arab di Kubang Kerian.


Antara rakan-rakan seperguruan En. Alawi (bekas wartawan) dan En Zaidi seorang jurutera.


Ust Taha Abdullah sedang menerangkan kaedah bahasa arab yang baru. Seronok betul..=)

Thursday, April 9, 2009

Al-Bari Yang Maha Mengadakan Daripada Tiada

"Ketahuilah wahai kekasih, manusia itu tidak dicipta dengan senda gurau ataupun sembarangan,
tetapi dibuat dengan seindah-indahnya dan demi tujuan-tujuan yang agung"
-Imam Ghazali-


Ramai di antara kita yang tidak menyedari mengenai kehebatan asmaul husna yang sering kita nasyidkan sejak dari kecil hinggalah ke dewasa. Kebanyakkan daripada kita juga tidak menyedari bahawa asmaul husna itu boleh membangkitkan kecerdasan dalam diri dan mampu membuka pintu keajaiban di dalam kehidupan kita. Lebih malang lagi hari ini, ramai umat Islam kini yang lidahnya sentiasa basah dengan alunan asmaul husna namun tidak mampu menikmati nilai dalam amalannya. Untuk mengambil nilai dan manfaat dari asmaul husna maka suka untuk ana fokuskan kepada salah satu nama Allah iaitu Al-Bari.

Allah menjelmakan sifat Al-Bari, Yang Maha Mengadakan dengan mengadakan secara sangat serasi setiap benda dan juga makhluk lain, dan masing-masing mempunya perkaitan diantara satu sama lain. Gambaran yang kita dapat lihat di alam semesta ini di mana semua makhluk dijadikan berpasangan dan berada dalam keadaan harmoni yan menakjubkan.



Contohnya bulan dan matahari, malam dan siang, lelaki dan perempuan. Masing-masing ada tugas sendiri dan tidak pernah saling mendahului. Mereka ini tunduk pada ketetapan Allah dan tidak pernah membangkang.Firman Allah S.W.T:

" Maha Suci Allah Yang Menciptakan Pasangan-pasangan semuanya" Yasin ayat 36. " Dan segala sesuatu yang kami ciptakan secara berpasang-pasangan supaya kamu mengingat akan kebesaran Allah" az-Zariyat ayat 49


Tugas kita sekarang adalah menerapkan nama dan sifat Allah Al-Bari ke dalam diri kita. Maknanya kita dituntut supaya sentiasa terdorong menghasilkan sesuatu yang baru dan memberi manfaat kepada kebaikan umat Islam. Kepada mereka yang berada dalam saf perjuangan Islam, rancanglah program-program baru yang boleh mendekatkan diri dan umat Islam kepada Agama. Sumbangkanlah idea-idea bernas yang boleh membawa kepada kecemerlangan ummah kepada pendokong-pendokong agama Allah. Mudah-mudahan dengan usaha yang sedikit itu, dapatlah menyumbang dan memberi kredit kepada kebaikan dan kegemilangan umat Islam.

Sebenarnya bagi mewujudkan sesuatu yang tidak ada memanglah berat. Namun , kita yang menjadikan Al-Bari sebagai teladan, tidak harus mudah kalah dan putus asa mewujudkan apa yang kita mahu. Sebaliknya harus berusaha bersungguh-sungguh dalam setiap pekerjaan kita dan di samping berusaha harus diselitkan dengan doa kepada Allah yang tidak putus-putus menyeru namaNya Al-Bari, dengan itu mudah-mudahan Allah akan menolong dan memudahkan segala urusan kita. InsyaAllah...

Marilah kita luangkan masa sejenak merenung kembali adakah kita sudah benar-benar menjadi hambaNya apabila kita bersama denganNya ataupun masih belum? Sekiranya belum, perhatikan baik-baik nasihat bijak daripada al-Anshari:

Lihatlah apa yang engkau kerjakan
sebab itulah harga dirimu






Monday, April 6, 2009

Virus Sibuk

Ana dan rakan sepraktikum, Fauzi sedang bertukus lumus menyiapkan folder.
(Esoknye ustaz saidi dah nak observe he2..)

Sesungguhnya matahari itu berputar di atas paksinya yang telah di tetapkan olehNya. Hidup ini pula bagaikan putaran alam ada malam dan siang. Jika sentiasa siang, bumi akan musnah dengan kepanasan. Jika sentiasa malam, bumi akan musnah dengan kesejukan. Begitu juga dengan kehidupan manusia, adakala masa lapangnya amat mewah dan adakala tiada cukup baginya masa. Jika sentiasa lapang manusia akan leka dengan kehidupan, jika sentiasa sibuk manusia akan mudah berputus asa.

Pengalaman 3 minggu berpraktikum di sekolah mengajar ana tentang betapa berharganya masa. Selama tempoh tersebut barulah ana fahami betapa nikmatnya mempunyai kelapangan masa yang diberikan oleh Allah kepada hambanya yang mana sebelum ini dicuai-cuaikan begitu saja. Terlalu banyak urusan yang perlu disiapkan dan terlalu banyak aktiviti luaran yang harus disertai dan kesemuanya berstatus penting. Benarlah pesanan Rasulullah s.a.w yang tercinta iaitu :

Rebutlah 5 perkara sebelum 5 perkara :

1. 1) Masa kamu hidup sebelum kamu mati

2. 2) Masa kamu sihat sebelum kamu sakit

3. 3) Masa kamu lapang sebelum kamu sibuk

4. 4) Masa kamu muda sebelum kamu tua

5. 5) Masa kamu senang sebelum kamu papa

Pengurusan masa yang baik amat penting ketika ini, agar segala kerja tidak terjejas dan semua aktiviti dapat dijalankan dengan sempurna. Suka ana berpesan kepada sahabat-sahabat dan kepada diri ana sendiri bahawa walaupun betapa sibuk pun kita, kerja-kerja Islam jangan ditinggalkan dan diambil ringan, solat berjamaah jangan dicuaikan, ibadah-ibadah nawafil jangan diremehkan kerana ia merupakan asbab pertolongan Allah kepada hambanya. Allah berfirman :

Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela agama Allah nescaya Allah membela kamu untuk mencapai kemenangan dan meneguhkan tapak pendirian kamu.( Muhammad:7)


Di samping itu juga penting diingatkan disini juga supaya kita tidak lupa berusaha menjadikan segala kesibukan itu sebagai ibadah kepada Allah s.w.t dengan membetulkan niat kerana Allah serta tidak sekali-kali melanggar perintah Allah s.w.t ketika menyempurnakan segala urusan. Jika tidak, maka jadilah kita orang yang rugi di dunia mahupun di akhirat.


Sahabat-sahabat, sebagai seorang yang benar-benar muslim, kita harus sentiasa memohon pertolongan kepadaNya dengan memperbanyakkan solat dan sentiasa bersabar dengan segala masalah dan ujian yang menimpa kita. InsyaAllah yakinlah, Allah agar mempermudahkan segala urusan kita.

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk. Al-Baqarah : 45 .

TAKBIR !

 
Fikrah Seorang Mursyid. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.