Saturday, October 17, 2009

Biro Agama JPP Perlu Perkasakan Usrah di IPG.


Baru-baru ini saya telah menghadiri suatu pertemuan dengan sahabat-sahabat seperjuangan sempena Aidilfitri. Sedikit sebanyak kami telah berbincang mengenai masalah-masalah yang melanda guru-guru pelatih IPG di Malaysia.
Masalah-masalah seperti meninggalkan solat, couple, berkhalwat, berpakaian tidak sopan (mendedahkan aurat), kecurian, perkongsian bahan-bahan porno, tidak berpuasa, “gila games” adalah antara yang berlaku di setiap IPG. Hal-hal seperti ini menjadi kebimbangan kepada para pencinta agama di setiap IPG kerana memandang bahawa mereka inilah yang bakal mendidik anak-anak Malaysia apabila keluar dari institut perguruan nanti.
Apakah akan terjadi kepada anak bangsa apabila mereka dididik oleh guru-guru yang bermasalah dengan tuhan serta bermasalah dengan manusia ini. Setelah berbincang kami dapati bahawa kurangnya kesedaran dan kefahaman agama adalah merupakan faktor penyumbang kepada berlakunya perkara-perkara tersebut.
Oleh yang demikian, antara usaha utama yang harus diambil setiap guru pelatih Islam ialah memperkasakan usrah di insitut masing-masing. Naqib saya pernah menyebut bahawa “Usrah bukan direka bersahaja, tetapi ia merupakan proses membawa manusia kepada menyembah Allah dan menjauhi dari thaqut”. Sebagaimana perintah Allah dalam al-Quran.

أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ
"Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah Taghut".

Usrah haruslah melibatkan semua guru pelatih di institut agar pelaksanaannya dilihat sebagai menyeluruh. Cuba anda semua bayangkan jika kesemua 27 IPGM memperkasakan usrah masing-masing sudah tentu ia akan menghasilkan kesan yang mendalam kepada semua guru pelatih secara total. Antara tindakan yang boleh diambil oleh guru pelatih Islam ialah menguasai JPP dan proksi-proksi yang ada di kampus-kampus masing-masing dan menjadikan usrah sebagai program wajib insititut.

Dalam pada itu perlu diingati, usrah haruslah dijadikan sesuatu yang diminati oleh semua guru pelatih. Masalah yang timbul sekarang ini, guru-guru pelatih dilihat cuba untuk mengelakkan diri daripada menghadiri Usrah. Hal ini berlaku di atas dasar pendekatan pengendalian usrah yang bersifat “klasik” yang dibawa dari sekolah masing-masing. Pendekatan usrah harus pelbagai dan menarik agar anak-anak usrah rindu dan minat kepada usrah. Modul-modul kreatif usrah haruslah di serapkan di dalam usrah sebagai set induksi yang menarik dan mampu menimbulkan minat anak-anak usrah kepada usrah.

Oleh itu marilah bersama-sama kita gemakan tarbiah di kampus masing-masing demi melahirkan generasi rabbani pada masa yang akan datang. =) Kepada sahabat-sahabat yang mahukan modul - modul usrah kreatif bolehlah mendownloadnya di http://creativesifu.blogspot.com

0 comments:

 
Fikrah Seorang Mursyid. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.