Wednesday, February 25, 2009

Segerakan kebaikan dan laksanakan kewajipan !

Saya tertarik untuk mengulas mengenai sebuah pesawat Turkish Airlines membawa 135 penumpang terhempas ketika cuba mendarat dalam keadaan cuaca berkabus di Lapangan Terbang Schiphol, Amsterdam pada 25 Februari 2009 yang lalu, yang mana telah menyebabkan sembilan terbunuh.

Sebenarnya kematian yang mengejutkan berlaku lebih banyak pada masa ini jika hendak dibandingkan dengan masa-masa yang lampau. Sekalipun kemajuan perubatan dan keilmuan kian meningkat maju, namun perubatan tidak dapat menghalang seorang penyakit lemah jantung dan sesakan paru-paru dan menemui ajalnya. Kemajuan perkembangan sains dan teknologi tidak berupaya untuk mengelak manusia dan berlaku kemalangan ngeri yang membawa maut.

Kesinambungan dari tragedi ini mengingatkan saya tentang suatu penyakit yang berbahaya yang menjangkiti orang-orang Islam hari ini dan membantutkan usaha manusia hari ini dan hari-hari yang berikutnya iaitulah penyakit tangguh menangguh.

Nanti Dulu

Perkataan ini sering terpacul keluar dari mulut manusia sehinggakan ianya menjadi kebiasaan bagi mereka. Sebab itu mereka berlengah dan leka hingga sampai keesokan harinya. Persoalannya adakah mereka akan terus hidup sampai hari esok sedangkan hari yang berlalu tidak mungkin akan kembali.


Bagi pejuang-pejuang agama Allah , sudah pasti penyakit ini amat bermudarat kerana ia boleh membantutkan kemenangan Islam dan jika ia dibiarkan berterusan memungkinkan mereka menjadi kemuncup dalam perjuangan yang Islam. Jikapun dilanjutkan usia ke besok harinya, maka apakah akan terselamat dari penyakit yang datang mendadak, kesibukan yang tiba-tiba, atau terselamat dan malang yang tidak berbau?

Oleh itu marilah kita sama-sama berazam untuk menyegerakan kebaikan dan melaksanakan kewajipan serta merancang strategi. Sifat tangguh-menangguh sehingga habis peluang keemasan adalah sikap yang paling lemah! Saya tinggalkan kata-kata dari Al-Imam Al-Hassan Al-Basri yang menyebut :

Awas dari bertangguh-tangguh! Hari esok belum tentu ! Jika besok harimu, jadilah besok seperti hari ini. Jika besok bukan harimu, usah menyesal kerana kecuaianmu di hari ini!



0 comments:

 
Fikrah Seorang Mursyid. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.