Monday, August 31, 2009

Baca Al-Quran + Amal = Hidayah

Sekumpulan penduduk Seksyen 23 Shah Alam dengan beberapa NGO Melayu berdemonstrasi mengarakkan kepala lembu ke bangunan Setiausaha Kerajaan Selangor sebagai membantah cadangan pemindahan kuil Hindu ke kawasan mereka. "Mana Xavier? Kami ada kepala lembu untuk dia," jerit seorang penyokong, setibanya di pintu masuk bangunan kerajaan tersebut yang segera ditutup kerana kehadiran mereka. Mereka membantah keputusan kerajaan negeri untuk memindahkan pembinaan Kuil Sri Maha Mariaman kira-kira 300 meter dari tapak cadangan asal pembinaannnya kerana ia berdekatan dengan surau. Berikutan tapak itu dianjakkan agak jauh, kerajaan dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) akan membina jalan raya di situ bagi memudahkan penganut Hindu ke kuil tersebut. Sebelumnya, kuil di Seksyen 19 dipindahkan ke Seksyen 23 kerana kedudukannya terlalu rapat dengan kawasan kediaman. Kuil itu dibuat untuk keperluan penganut Hindu di Seksyen 19, 20 dan 23 Shah Alam.


Ana tak bercadang hendak mengulas peristiwa yang memalukan di atas tetapi ingin mengaitkannya dengan 1ayat di dalam 1surah dari al-Quran yang mulia iaitu surah lembu betina. Ayat tersebut ialah ayat 185 surah al-Baqarah.

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ...

Dalam bulan Ramadhan diturunkan al Quran sebagai petunjuk kepada manusia dan keterangan yang menjelaskan petunjuk serta perbezaan antara yang benar dengan yang salah...

Al-Quran yang kita baca selama ini diturunkan pada bulan ini dan kita dituntut untuk membacanya beserta dengan mengamalkannya segala isi kandungannya. Umat Islam amat menghargai hari turunnya al-Quran ini sehingga diberi cuti oleh kerajaan sempena nuzul al-Quran. Namun begitu yang menghairankan kita ialah orang yang tidak membaca al-Quran dan yang menolak hukum serta kandungan al-Quran juga turut sama bercuti.

Al-Quran menjadi panduan dan petunjuk kepada manusia. Orang yang membaca al-Quran sahaja tidak dapat dijamin lagi bahawa mereka akan mendapat hidayah. Hal ini kerana mereka hanya membaca al-Quran sahaja tanpa meneliti dan mengamalkan isi kandungannya. Apabila mereka membaca, meneliti dan mengamalkan kandungan al-Quran yang dibaca maka barulah mereka mendapat petunjuk dan hidayah dari Allah s.w.t.

Sebab itu kita tidak hairan pada hari ini terdapat anak-anak guru-guru tajwid yang tidak bertudung dan menutup aurat dengan sempurna malah membiarkan anak isteri mereka melakukan maksiat kepada Allah disebabkan mereka hanya menekankan kepada cara bacaan sahaja dan meninggalkan suruhan dan perintah yang terkandung dari apa yang mereka baca.

Mudah-mudahan pada bulan yang diberkati ini kita memperbanyakkan bacaan al-Quran dan berdoa agar kita tergolong dari kalangan mereka yang membaca dan mengamalkan segala perintah Allah serta meninggalkan segala larangan Allah yang terdapat di dalam al-Quran.

0 comments:

 
Fikrah Seorang Mursyid. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.