Monday, January 18, 2010

Aku Tak Suka Politik Sebab Politik Itu Kotor


Suatu hari Abi bagitahu saya bahawa dia pernah jumpa seorang penjual buku-buku di salah sebuah tempat ceramah. Lalu Abi pun bertanya kepadanya. 

Abi  : Saya percaya tuan mesti banyak membaca buku kerana tuan seorang penjual buku.
Penjual buku   : Ya, Sudah banyak buku-buku. Saya pun seorang ulat buku sebenarnya.



Abi   : Kalau begitu apa pendapat tuan tentang politik.

Penjual Buku : Sudah banyak buku dan akhbar saya baca, rata-rata saya melihat politik itu sangat kotor, jijik dan penuh penipuan, banyak rasuah dan penyelewengan, banyak udang di sebalik batu.



Abi   : Silap , kalau tuan berfikiran begitu.
Penjual Buku  : Kenapa?




Abi   : Dalam soal sembahyang pun ada sembahyang cara kotor.
Penjual Buku  :  Macamana pulak sembahyang cara kotor? Ada juga ye..


Abi  : Ada banyak, cara sembahyang kotor ialah cara sembahyang bukan cara Islam ajar. Seperti sembahyang cara hindu, cara budha, cara kristian . Sudah tentu cara sembahyang begini salah dan ditolak oleh Tuhan.Begitu juga dengan Politik, ada cara kotor dan ada cara Islam. Ia dinamakan Politik Islam. 


Penjual Buku : Terdiam..
Abi  : Tuan, Islam itu syumul, lengkap segala ada pada Islam termasuk juga politik.. Berpolitik cara Islam, bukan mempolitikkan Islam. Wassalamualaikum.



0 comments:

 
Fikrah Seorang Mursyid. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.