Saturday, January 9, 2010

KEKUATAN IMAN + KEKUATAN HATI = KEMENANGAN



نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى13(
Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka dan kami tambahi mereka dengan hidayat petunjuk.

 وَرَبَطْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَن نَّدْعُوَ مِن دُونِهِ إِلَهاً لَقَدْ قُلْنَا إِذاً شَطَطاً14(
Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran.

Di dalam ayat ini Allah menceritakan tentang umat terdahulu, namun hukumnya digunapakai untuk umat di zaman ini. Allah s.w.t menganugerahkan 2 kenikmatan untuk pemuda-pemuda yang iltizam bekerja untuk Islam di atas dasar keimanan dan ketaqwaan iaitu :

وَزِدْنَاهُمْ هُدًى    - Mendapat petunjuk
وَرَبَطْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ- Dikuatkan hati


Apabila berjuang dan bekerja di jalan Allah sudah tentu banyak mehnah dan tribulasi yang akan diterima oleh para jundullah. Jika mereka ikhlas dan iltizam di dalam gerak kerjaIslam, maka Allah akan menguatkan hati dan mengikat ikatan ukhwah dan mahabbah di kalangan mereka.

0 comments:

 
Fikrah Seorang Mursyid. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.