Saturday, January 9, 2010

TIP MEMBENTUK PERIBADI BERJIWA KENTAL






Ulama’ mengatakan    مَنْ لاَ وِرْدَ لَهُ لاَ وَارِدَ لَهُ   Sesiapa yang tidak berwirid maka tiada warid baginya.

Wirid adalah amalan yang dikerjakan didunia secara tetap dan tertib di dunia ini juga berupa ibadah secara tertib termasuk zikir, yang dikerjakan terus menerus, tidak pernah ditinggalkan.

Warid adalah nurullah yang bersinar-sinar didalam dadanya yang dikurniakan  Allah kedalam batin para hambanya berupa ilmu, ilham, rezeki,   dan memberikan  kenikmatan merasakan ibadah, hidayah dan taufiq Allah. Warid menjadikan  jiwa kita kuat.


Perjuangan ini menjanjikan cabaran dan dugaan kepada para pendokongnya.  Jika antum bersetuju untuk berada di dalam gerakan ini, cabaran akan menjadi lebih tinggi dan antum akan mula menjadi sibuk. Oleh itu untuk menghadapi cabaran ini antum memerlukan kepada warid akan menjadikan jiwa kuat dan mendapat pertolongan Allah s.w.t dalam setiap perkara.

Amalan yang baik untuk guru serta para pejuang gerakan Islam.


1.    1. Qiamullail. قم اليل إلا قليلا
2.    2. Solat dhuha dan berdoa dengan doa berikut :


اللهم إن الضحئ ضحائك والبهاء بهائك والجمل جملك والقوة قوتك والقدرة قدرتك والعصمة عصمتك. اللهم إن كان رزقي في السماء فأنزله لي وإن كان في الأرض فأخرجه لي وإن كان بعيدا فقربه لي وإن كان قريبا فيسره وإن كان قليلا فكثره وإن كان كثير فوهنه.
اللهم بحق ضحائك بهائك وجملك وقوتك وقدرتك وعصمتك.
اللهم آتيني ما أتيت عبادك الصالحين.
3.    3. Melazimi surah al-Mulk setiap malam
4.    4. Bacaan Matsurat pagi dan petang

0 comments:

 
Fikrah Seorang Mursyid. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.